grafische communicatie

zender / ontvanger

Grafisch ontwerp vind niet zijn oorsprong in kunst en design maar in communicatie: het overbrengen van een boodschap door middel van tekst, vormen en afbeeldingen.

In veel bedrijven heet de grafische afdeling de ‘communicatie’ afdeling. Grafisch ontwerp vind ook niet zijn oorsprong in kunst en design, maar juist in communicatie. Het overbrengen van een boodschap door middel van tekst, vormen en afbeeldingen.

Communicatie bestaat uit 3 factoren:

  • de zender
  • de ontvanger
  • het kanaal

De zender gebruikt een kanaal om iets over te brengen:

  • een email
  • een poster
  • een WhatsApp bericht
  • een advertentie
  • een brief
  • etc..

En door interpretatie (of het ontcijferen van de boodschap) komt een boodschap wel of niet aan. Denk aan de taal of de context van de boodschap.

Een van de mooiste voorbeelden van grafische communicatie zijn symbolen en pictogrammen. Op het vliegveld, op de weg of in een winkel weten we allemaal welke richting we op moeten lopen door pijlen op de grond. Een simpele pictogram die universeel begrepen wordt en zonder gebruik van taal een sterke boodschap communiceert. 

Deze vorm van communicatie blijft zich steeds ontwikkelen. Zo kan je nu ook een emotie, bevestiging of zelfs opdracht overbrengen door simpelweg een emoticon te sturen. Dus, grafische communicatie gebruiken we allemaal!

Hoe kan jij in jouw (bedrijfs) communicatie grafische middelen inzetten om een boodschap over te brengen?

We zien veel ontwerpers die grafisch ontwerp oppervlakkig benaderen en laten zich te veel leiden door trends, voorkeuren van de klant of kleuren en vormen die hun portfolio aanvullen. Met studio dinges proberen we er vanuit te gaan dat de klant een waardevolle boodschap heeft en doen we ons best om die boodschap te communiceren met de juiste kanalen.